"Az autókban felhasznált bioetanolnak és más zöld üzemanyagoknak szándékolatlan mellékhatásai lehetnek a trópusi őserdőkre és vizes területekre nézve", állítják az EU új jelentései. Még nem világos, ebből hivatalos állásfoglaláshoz is eljut-e az Európai Bizottság, és az pontosan hogyan érintené-e a lehetséges bioetanol-támogatásokat?
Az EU 2008-ban deklarálta célját, mely szerint 500 millió uniós polgár 2020-ra üzemanyag-igénye 10 százalékát megújuló forrásokból szerezze be. Egyes EU-tisztségviselők azonban évek óta azért lobbiznak, hogy csökkentsék ezt az arányt - a bioetanol-előállító cégek lobbistáinak nyomására.
Új hatástanulmányok arról tanúskodnak, hogy a bioüzemanyagokra történő átállásnak kedvezőtlen mellékhatásai lehetnek az árupiacokra. "Az EU-bioüzemanyag politikája jelentős változást vált ki a mezőgazdasági terménypiacon", állítja egy 116 oldalas dokumentum, amelyet a döntéshozók elé terjesztettek, s egy példányát a Reuters kaparintotta meg (amint a hírügynökség fogalmaz: "az információ-szabadságjog értelmében").
"A bioüzemanyagok jelenlegi és jövőbeli támogatása valószínűleg felgyorsítaná a vetőmaggal bevetett területek méretét főleg Latin-Amerikában és Ázsiában. Ez jelentős és aligha visszafordítható környezeti károk kockázatát hordozza". A megállapítás nem új, a környezetvédők jó ideje próbálják eljuttatni a politikusok fülébe az óceán mindkét partján, Amerikában szintén.
"Közvetett földhasználat"
A bioetanol-üzlet ellenzői azt állítják, az üzemanyaggyártás céljára termesztett növények az élelmezésre szánt növényekkel versenyeznek a föld használatában. Ezért a farmerek olyan területekre terjeszkednek, amelyek korábban természetes élőhelyek voltak.
Mit jelent ez? Azt, hogy gyakran az őserdők felégetésével és kivágásával teszik hozzáférhetővé a bioetanol-növények számára az új földeket. Ezzel persze hatalmas mennyiségben juttatnak üvegházgázokat a légkörbe. Vagyis a bioetanolgyártás már a kezdőponton elveszti minden jótékony környezeti hatását.
E probléma áll a kozmetikai szerekkel kapcsolatos olajpálma-telepítés botrány középpontjában is, amint arról tegnap beszámoltunk. Ha az európai bioüzemanyagoknak csak 2,4 százaléka származik olyan területekről, mint Indonézia (őserdők kárára létesített) pálmaolaj-ültetvényei, az gyakorlatilag hatástalanítja a bioetanol mindennemű környezetkímélő erényeit, állítja a Bizottságnak eljuttatott jelentések egyike.
Tovább bonyolítja a kérdést, hogy a gazdák nem kizárólag termőföld-bővítéssel elégítik ki a piac megnövekedett igényeit: gyakran műtrágyával, öntözéssel, gyomirtószerekkel növelik a termésátlagot, ezek viszont erodálják a földet.
5 milliárd eurós iparág forog kockán
Egy, a Reuters birtokába került benső memo szerint a fenti gondolatmenet értelmében a bioetanol-iparág teljes ökológiai lábnyomát kell figyelembe venni. Ha az EU bioetanol-politikája emiatt megváltozik, évi 5 milliárd eurós (6,8 milliárd dolláros) volumenű iparág kerül veszélybe. Ugyanis annak hatására, hogy az EU 2008-ban favorizálta a bioüzemanyagokat, dollármilliárdok áramlottak az etanol-bizniszbe!
Úgy tűnik, a legújabb hatástanulmányok rádöbbentették az Európai Bizottság tisztségviselőit arra, a bioetanol nem is olyan zöld megoldás, mint ahogy évek óta hirdetik a politikai retorikájukban. Arról azonban nincs hír, hogyan fogják számosítani a környezeti károkat.
A Bizottság tagsága megosztott a tekintetben, vajon folytassák-e az üzemanyagellátásban a bioetanol-arány növelésére irányuló politikát. Günther Öttinger energiaügyi biztos sajtószóvivője azonban elismerte, hogy a tagok előtt nem ismeretlen a dilemma, és kivizsgálás céljából nagy mennyiségű dokumentumokat gyűjtöttek össze a témában.
forrás: Klíma Blog