A legújabb vevőcsalogató akció, hogy a hipermarketlánc Franciaországban egy éven át 50 bioterméket kevesebb mint 1 euróért kínál. A kezdeményezés példaértékű, ám örömünk nem felhőtlen, mert tudjuk, hogy a bevásárlóóriások minden zöldnek és nemesnek tűnő gesztusa mögött valami üzleti érdek áll.
A franciák bizonyos környezetvédelmi kérdésekben nem ismerik a zöld alternatívát: villamos energiaellátásuk 85 százalékát nukleáris erőművek adják, 22 atomlétesítmény gondoskodik az ellátás biztonságáról, s nemzetközi szinten is atomenergia éllovasnak számítanak. A kiégett fűtőelemek egy része megfordul az itteni reprocesszáló művekben, s várhatóan 2014-re felépül a harmadik generációs atomerőművük is. A megújulók aránya emiatt nem is növekszik lényegesen.
Na de ha nem is találkozunk sok napcellával, legalább a hipermarketek adnak a fenntarthatóságra. Legalábbis az olasz Ecoblog cikke örvend a biotermékek térnyerésének. Az Auchan egy éven át kevesebb mint 1 euróért ad 50 francia gyártmányú, saját márkás bioterméket. Az egy literes, fölözött tej, száraztészta (talán kicsit drágább a másik bio márkához képest, melyet a GDO hálózat boltjaiban forgalmaznak), a négypoharas joghurt (125 g/db), 1 literes, kalciummal dúsított, csokoládés vagy vaníliás szójatej, tea, szójatejszín, keksz, rizspehely, csokoládé és sok más. Az Aachan már tavaly árult 1 eurós egységár alatt nyolc zöldség- és gyümölcsfélét, minden évszakban elérhető terméket (krumpli, sárgarépa, citrom), s az 1200 tenyésztővel kötött megállapodásnak köszönhetően kínált biohúst is (bár ez a cikk szerzője szerint az olasz üzletekben ritkán kapható).
Egy másik kezdeményezés, a “Le discount responsable” azoknak szól, akik a fenntartható és környezetkímélő termékeket részesítik előnyben. Például a Chante Clair mosószernek létezik bio változata, mely 2,5 literes kiszerelésben 4,99 euróba kerül, a Rainett mosogatószer 750 ml-es csomagban 1,19 euró, a Chat mosószerek dupla kiszerelésben 6 litertől 9,89 euró. Egy műanyag esővízgyűjtő 85 euró, a napelemmel tölthető mobiltelefon és iPod 24,99 euró, de kedvezményesen vehetők hűtőszekrények, mosógépek, mosogatógépek is.
Ha az Auchan agresszív marketingját helyesen használja, s most a környezetbarátabb termékeket nyomott áron biztosítja, s ehhez a csomagolóanyaggal való takarékosabb bánásmódra nevel, azaz tudatosabb fogyasztók felé nyit, talán segítheti a fenntarthatóbb termékek elterjesztését. A saját márkás termékeinél csomagolási reformot hajtott végre.
A francia honlapon nyomon követhető, hogy például a cserélhető fejű borotva vagy a csokis keksz egyszerűbb anyagszerkezetű, s tömegre is könnyebb borítást kapott, s egy-egy újítással évente mennyi csomagolóanyagot spórolnak meg, s kedvezőbb helykihasználása révén mennyivel kevesebb kamionra van szükség a szállításhoz. Persze ez mind a vállalat érdeke is, hiszen egységnyi szállítójárműre több értékesíthető, hasznot hozó áru pakolható, s ha kevesebb a hulladék, nincsen annyi élőmunka és tárolási hely igény.
Kíváncsian várjuk, hogy a hazai biotermelők portékái a magyarországi Auchan áruházakban mikor jelennek meg reklám árakon, és az áruházlánc mikor tesz le lápirtó szándékáról.
forrás: Greenfo